lauantaina, toukokuuta 08, 2010

Way to go

En liene ainoa, jota ihmetyttää kirkkoinstituution parissa tapahtuneet pedofiliatapaukset. Ilman muuta ne myös järkyttävät suuresti. Homman voisi jotenkin ymmärtää, mikäli kyseessä olisi miespastoreiden naisdiakoneihin tai muihin naispuolisiin työtovereihin kohdistuneet hyväksikäytöt. Ovathan pastoritkin vain ihmisiä, joilla lihan himo ylittää joskus henkevän viran asettamat rajoitteet.

Kohteenapa vain ovatkin useimmiten pienet pojat. Katolisen kirkon parissa kohteena ovat nimenomaan somat pikku kuoropojat kuin konsanaan b-luokan komediasta. Muistelkaapa, mitä Raamattu sanoo homoudesta. Pedofiliasta siellä ei taida olla erikseen mainintaa, mutta on hankala uskoa, että siihenkään tulisi kovin suopeasti suhtautua. Sellainen pesäero kuitenkin kristinuskolla on islamiin.

keskiviikkona, toukokuuta 05, 2010

Kun on ämpärillä annettu, ei voi lusikalla vaatia

Kreikan talouskriisi alkaa käydä ikäväksi. Nyt siellä on otsaa lakkoilla ja mellakoida siksi, että retuperällä oleva hallitus aikonee lupautua sitoutumaan sille asetettuihin velvoitteisiin taloutensa hoitamiseksi ja ennen kaikkea vastineeksi tästä avusta. Pelkkä julkisen sektorin lakko ei riitä, sillä tällä haavaa Ateena on täysin sekaisin. Kymmenet tuhannet ihmiset mekastavat kaduilla ja heittelevät savupommeja. Kun on vuosikausia annettu ämpärillä, ei voi alkaa yhtäkkiä vaatia edes teelusikalla. Pankkikin piti mennä polttamaan. Se tähän talousongelmaan auttaa aivan vitusti. Mikä noita ihmisiä vaivaa?

Mielenosoittajien yleisin iskulause on rytmikäs "varkaat, varkaat" -huuto, jota jatkuu välillä minuuttikaupalla.

[...]

Tällainen järjestelmä on kansalaisten pilkkaamista. Anarkia ja kaaoskin olisivat parempia vaihtoehtoja, Mermiga sanoo.


Jälleen vain marginaalinen osa antaa koko muulle maailmalle ikävän leiman koko maasta, mutta tuollaisen riehumisen jälkeen Kreikka ei edes ansaitsisi muiden omalla kustannuksella tarjoamaansa tukea. Painukaa pois valuuttaliitosta ja perustakaa kaoottinen yhteiskuntajärjestys. Ihan sama meille.

Onhan se melkoista varastamista, jos eläkeikää hinataan edes lähelle EU:n ja euromaiden keskitasoa tai vanhempien eläkettä lakataan syytämästä tuhatmäärin tyttärille. Lähes sietämättömän tästä tilanteesta tekee se, että keskustan kansanedustaja Elsi Kataista (ei tiettävästi sukua Jyrkille) lainatakseni täällä Pohjoismaissa luotetaan vielä toistaiseksi oikeudenmukaisuuteen ja täällä lainkuuliaisuus on absoluuttinen hyve. Toisin on noilla mekastajilla, jotka alkaa tumman veren kuohahdettua viskellä savupommeja ja polttamaan pankkeja. Aivan kuin pikkulapsilta oltaisiin otettu tikkukaramelli pois. Vuoden aikana 14 kuukauden palkka. Haistakaa paska!

Katsoin eilis- ja tämänpäiväisiä eduskunnan täysistunnossa pidettyjä puheenvuoroja ja todellakin muut keskustapoliitikot ovat siis varauksellisia tämän hankkeen suhteen. Näin on myös Paavo Väyrynen.

- Ongelma tässä on se, että ei ole käyty mitään keskustelua koko hallituksen piirissä, keskustan ministeriryhmässä tai eduskuntaryhmässä.


Tämähän on upeaa. MTV3:n Seitsemän uutisissa Matti Vanhanen sanoikin haastattelussa, että hallitus on jo tehnyt päätöksensä, eikä sille mitään mahda. Näin täällä meillä asiat hoidetaan. Asiaa oltiin kuulemma tosin käsitelty jossain eri hienossa valiokunnassa, mutta Väyrynen ei ollut ollut paikalla.

Uutisissa haastateltu kreikkalainen mekastaja ilmoitti, ettei heidän ole järkevää ottaa tätä avustuspakettia vastaan, koska se jouduttaisiin maksamaan takaisin moninkertaisena. Mikäli Kreikka ei hyväksy lainaehtoja ja jättää avokätisesti tarjotun paketin vastaanottamatta, ovat meikäläiset onnesta soikeina. Se olisi ollut meiltä pois ja järjettömän idiotismin vuoksi. Läheskään täysmääräisenä annettavaa tukea ei kuitenkaan tulla saamaan takaisin - koroista puhumattakaan.

Kuinka hanurista tiedoittaminen todella on Kreikassa, elleivät kansalaiset oikeasti ymmärrä, että kuinka vakavasta asiasta on kyse? Mikäli valtiolla on 300 miljarin euron budjettivaje, johon toiset valuuttaliiton jäsenvaltiot tarjoavat apua, on käsittämätöntä murehtia rahojen takaisin maksusta. Eikö ojentavaan käteen tulisi tarttua epäröimättä ja murehtia (tapahtumatta jäävää) takaisinmaksua vasta myöhemmin, koska tärkeää olisi nyt päästä jaloilleen?

En ole valuutta-asiantuntija tai kansainvälisen valuuttaliikenteen ekspertti, mutta en ollut myöskään äänestyskelpoinen silloin, kun Suomi äänestettiin mukaan sekä Euroopan unioniin että Euroopan valuuttaliittoon. Nykyisessä valuuttapolitiikassa on lisäksi sellainen hauska puoli, ettei Kreikka tule saamaan itselleen rahaa senttiäkään. Kreikka kuitenkin tulee solidaarisuuden nimissä pääsemään taloudellisesti jaloilleen. Kuinka?

Kreikka saa numeroita. Suomella ei ole missään 1,6 miljardia euroa valuuttaa konkreettisessa muodossa, jollaisena me olemme lapsista asti oppineet sen tuntemaan. Paalua polkaistaan tarpeen tullen melko pitkälti tyhjästä. Jostain ilmestyy numeroita, jotka päätyvät tahon X, tässä tapauksessa Kreikan valtion, käyttöön. Suuremman inflaation välttämiseksi numeroita häviää toisten maiden "tileiltä."

Ei voi muuta sanoa kuin hip hurraa odottaen, mitä seuraavaksi tapahtuu.

tiistaina, toukokuuta 04, 2010

Alaikäisten raiskaajille vihdoinkin rangaistuksia?

Voi sentään. Vihdoin viimein näyttäisikin siltä, että päätöstentekijät ovat saamaisillaan silmäluomiaan kohotettua jopa siinä määrin, että edes alaikäisten raiskaamisesta langetettavia tuomioita oltaisiin valmiita korottamaan. Sääliksi käy kiven sisään joutuvia ja omaa ihmisoikeuttaan toteuttavia ihmispoloisia.

Kuten joku harvalukuisesta lukijajoukostani onkin saattanut aiemmin huomata, olen kantanut huolta Suomen oikeusjärjestelmästä etenkin raiskaamisen, jonkun mielestä kai ainoastaan viattoman väkisinmakaamisen, osalta. Sanotaan, että seksuaalisen hyväksikäytön tai haureuden, ei nyt sentään vallan raiskauksen. Lakiin kehitellään uudistuksia jopa termistöön. Raiskaus on sen niminen hirveys, eikä se miksikään muutu, vaikka kuinka väännetään.

Ruohonjuuritason kansalaisaktivismillakin saattaa toden totta olla vaikutusta, koska voimakas internetkeskustelu sekä barometrit ovat lehtitietojen mukaan jouduttaneet tuoretta esitystä. On siis aika laittaa kahta kauheammin puita uuniin, jotta tuomiot saadaan sille oikealle tasolle. Suunta on oikea, mutta vieläkään ei olla riittävissä tuomioissa. Ei sinne päinkään. Ilmapiiri asenteiden puolesta ei ole tosiasiassa muuttunut miksikään. Ihmiset ovat keksineet avata suunsa tai nykyajan hengessä virittää sormensa esittääkseen mielipiteitänsä.

Vaikka suunta siis on oikea, on silti aiheellista esittää muutamia kysymyksiä.

Millaisessa yhteiskunnassa me elämme, mikäli eduskunta joutuu erikseen pohtimaan, että millaista alaikäisen (0-16-vuotiaat kansalaisemme) kanssa suoritettua pakotettua seksuaalista kanssakäymistä ollaan valmiita pitämään törkeänä? Mikä on törkeämpi kuin vähemmän törkeä? Kuinka paljon aivonystyröiden annetaan sauhuta ennen kuin moinen itsestäänselvyys saadaan oksennettua ulos?

Seksuaalisen teon määritelmästä poistettaisiin rangaistavuuden edellytys, jonka mukaan tekijän on tavoiteltava seksuaalista kiihotusta tai tyydytystä.


Jos sairas paskiainen levittää oma-aloitteisesti alastonkuvia lapsista, onko silloin arvioitava perusteellisesti se, onko hän hakenut teollaan rahallista hyötyä vai seksuaalista mielihyvää? Kuinka puntaroidaan se vaihtoehto, jos paskiainen on hakenut teollaan molempia? Kuinka määritetään rangaistusperusteet? Millä määritetään se, kiihoittuuko sairas paskiainen materiaalin hallussapidosta vai sen edelleen levittämisestä? Entä jos molemmista? Tehdäänkö tämä testi empiirisillä kokeilla, valvotuissa olosuhteissa? Mistä saadaan koekaniinit?

Lopuksi minulla on heittää vielä tällaista:

Yksi uudistus olisi, että sukupuoliyhteys alle 16-vuotiaan kanssa katsottaisiin lähtökohtaisesti törkeäksi lapsen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Tekoa voitaisiin pitää törkeänä myös sillä perusteella, että sama lapsi on ollut hyväksikäytön uhrina toistuvasti tai uhreja on useampia. Törkeästä hyväksikäytöstä voi nykylain mukaan saada jopa kymmenen vuotta vankeutta.


Poimin lyhykäisesti ydinkohdan eli toisen virkkeen.

Lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä voitaisiin siis pitää jatkossa törkeänä tekona jopa peräti sellaisessa tapauksessa, että teko on toistunut useita kertoja tai että kyseisen tekijän kohteita on ollut useampi? Yhdellä alaikäisen, sanotaan vaikka 10-vuotiaan lapsen raiskaamisella ei vielä päästä törkeän raiskauksen asteelle, joten ihmisen elämän pilaamisesta selviää ehdollisella sekä nimellisellä sakkorangaistuksella.

Kymmenen vuotta, joka toteutuu ani harvoin, on lyhyt aika verrattuna elinikään. Raiskauksen uhrin koko elinikä sen sijaan on pilalla lopullisesti ja peruuttamattomasti. Millainen rangaistus tällaisesta hirmuteosta muka on ehdollinen tuomio ja mitätön summa rahaa? Toisen ihmisen elämän pilaamisesta. Ei perkeleen perkele. Raiskaajalla ei ole ihmisarvoa, eikä varsinkaan silloin kun tämä kohdistaa sadistisuutensa alaikäiseen ja puolustuskyvyttömään ihmiseen.

Missä perseessä me oikein elämme?

Sitkeistä yrityksistä huolimatta en onnistu keksimään aiempaa kummempia synonyymejä päätöksentekijöille, eli tuolle ruohonjuuritasoon katsottuna sangen näkymättömälle joukolle ihmisiä, joiden toimesta nykyinen oikeuslainsäädäntö määräytyy tai on aikanaan määräytynyt. Sen muuttaminen nykyistä vastaavaksi sen sijaan tuntuu ottavan koville.

Ennemmin pohditaan esimerkiksi tupakoinnin kieltämistä autoillessa, jos kyydissä on alle 18-vuotias. Entäs jos somalialaisen tupakoijan kyydissä on nuoren näköinen ihminen, jonka henkilöllisyys pitäisi tunnistaa hampaista, kuten turvapaikkakysymyksissä?

Eduskunnan perustuslakivaliokunnan mielestä kiellolla puututtaisiin liiaksi henkilökohtaiseen vapauteen ja kotirauhaan. Lisäksi kieltoa olisi vaikea valvoa, ja laki jäisi tältä osin helposti vain symboliseksi.


Kerrankin viisaita sanoja. Symbolinen kielto, jonka valvonta tuottaisi vain uusia ongelmia. Asennekasvatuksesta kaikki lähtee liikkeelle. Minä olisin tosin ennemmin täyskiellon puolella, koska autossa tupakointi on valovuoden vaarallisempaa liikenteelle mitä nykyään rangaistava matkapuhelimeen puhuminen. Helvetin syövereiden lailla hyppysissä roihuava ja ympärilleen välitöntä kuolemaa kylvävä punahehkuinen savuke on paljon todennäköisempi keskittymisen häiritsijä kuin matkapuhelin. Matkapuhelimesta ei ainakaan tipu tuhkaa syliin, eikä siitä muutenkaan voi syntyä tulipaloa - teknisen vian mahdollisuus pois suljettuna.

maanantaina, toukokuuta 03, 2010

Vastine Maurille

Sain nimimerkiltä Mauri varsin mielenkiintoisia eettisiä kysymyksiä kirjoitukseeni Islamin ikuinen tabu. Näihin jo vastasinkin ja sain Maurilta lisää tarkentavia sekä edellisiäkin mielenkiintoisempia kysymyksiä. Vastaukseni kokonaismitta venähti sellaiseksi, että päätin kirjoittaa tästä ihan oman vastineen. En ole nimittäin varma, salliiko blogspotin kommenttiosio mahdottoman mittaisia vastauksia, eikä se sen puoleen olisi ollut järkevääkään.

Ensimmäisiä vastauksia en viitsi tähän liittää, koska tekstien sisennys ja jäsentely ei käy yhtä kätevästi kuin keskustelufoorumeilla. Niitä on muutamia lainausmerkkien sisällä Maurin siteeraamina. Kokonaisuudessaan ne löytyvät tietenkin kirjoituksen kommenttiosiosta numeroituna Maurin kysymysten mukaisessa järjestyksessä. Toivottavasti saatte selvää siitä, missä milloinkin mennään. Luonnollisesti alkuperäinen teksti ja sitä seuranneet kommentoinnit on syytä lukea ensin, ellei ole jo niin tehnyt.

Kiitoksia vastauksista. Jatkan vielä keskustelua. Numeroin kommenttejani jälleen noiden kolmen kohdan mukaan.

1. En ymmärtänyt, miten vastauksesi tähän kohtaan liittyi kysymykseeni. Luitko sen tarkasti? Kysymys siis kuului, voiko olla syytä sille, että jonkun pitää tehdä jokin teko huolimatta siitä, että hänelle itselleen koituu siitä haittaa.

Esitin kysymykset spesifeistä piirteistä riisuttuna, jotta ne voisi hahmottaa yleistasolla kiinnittämättä huomiota esimerkiksi Suomen maahanmuuttopolitiikkaan. Voin nyt kuitenkin paljastaa myös tausta-ajatuksia kysymyksieni taustalla. Ensimmäisen kysymyksen kohdalla tausta-ajatukseni oli seuraavanlainen. Sinäkin nähdäkseni perustelet sitä, että Suomen pitää jollain tapaa rajoittaa maahanmuuttoa ja muutenkin ulkomaalaisten auttamista sillä perusteella, että suomalaisille koituu siitä haittaa. On kuitenkin uskoakseni sinunkin mielestäsi olemassa tilanteita, joissa jotakuta pitää auttaa, vaikka siitä koituu itselle haittaa - mikäli koituva hyöty on tarpeeksi merkittävää. Sitten on tietysti tarpeen miettiä, milloin ulkomaalaissyntyisten auttaminen on tällaista. Etupäässä halusin kuitenkin tuoda ilmi, ettei minusta ole eettisesti perusteltua asettaa kysymystä ulkomaalaissyntyisten avustamisesta täysin suomalaislähtöisesti. Ulkomaalaissyntyistenkin etua tulee ajatella.


Lähdin siis ilmeisesti hakemaan vastausta liian kaukaa. Minun - samoin kuin useimpien muidenkin melko perussuomalaisen poliittisen katsomuksen omaavien - humaanius on mittavaa, mutta hieman valikoivaa rajoittuen omaan valtioomme. Aidosta tai puhtaasta humaaniudesta ei siis voitane puhua.

Tietenkin on mahdollista perustella jokaisen homo sapiens sapiensin ihmisarvolla se, miksi jokaista kuuluisi auttaa niin paljon kuin vain kyetään huolimatta siitä, mistä maasta käsin autetaan ja minne suuntaan. Tällöin jokaisen maan pinnalla tallustelevan ihmisoikeus itseisarvona on yli muiden, eikä mikään muu ulkoinen tekijä saisi vaikuttaa siihen, annetaanko apua sitä tarvitsevalle. Valtion M olisi kuitenkin minusta priorisoitava etusijalle valtion M kansalaiset. Valtiossa E sen kansalaiset ovat E:n piirissä, mutta mikäli sen ihmisoikeustilanne on epäkelvon hallinnon vuoksi olematonta, ei se saa olla pois valtiolta M kansalaisineen.

Turvapaikan myöntäminen liian suurelle määrälle ankkurilapsia sekä heidän perässään seuraaville muille perheenjäsenille on suomalaiselle yhteiskunnalle ja talousjärjestelmälle haitallista, mutta humanitaarisen maahanmuuton ja kehitysavun voidaan katsoa aiheuttavan tarpeeksi Äiti Teresa -henkistä hyvänolontunnetta, jonka perusteella avustus on kyllin hyödyllistä toteutettavaksi. Olen kaukana kapitalistista ja taloudellinen rasite on vain yksi osatekijä siinä haitassa, joka liiallisesta maahanmuutosta koituu.

Oikeastaan se on väline suuremman mittakaavan kantaväestöön kohdistuviin haittatekijöihin. Mikäli puhutaan nimenomaan kehitysmaissa asuvien itsensä edusta, ei palvele heidän kehitystä laivaamalla väkeä muihin valtioihin. Se on luunmurtuman paikkaamista laastarilla. Muutos maiden olojen parantamisesta täytyy lähteä maista itsestään ja tämä tarkoittaa tietenkin sen kansalaisia. Olisi tavaton, yhä lisää ihmisuhreja vaativa ja loppupeleissä mitä todennäköisimmin tulokseton rasite koettaa kellistää diktatuurihallintoja täältä tuhansien kilometrien päästä käsin. YK on melko hampaaton. En edelleenkään halua sulkea Suomen rajoja tai masinoida rotusortoa - ainoastaan järkeistää tämänhetkinen pakolaiskiintiö, kehitysapu ja maahanmuuttoon käytettävät määrärahat oikeaan balanssiin. Suomen pakolaiskiintiö on vuositasolla 750 henkeä. Osaako kukaan sanoa, miksei se ole samaa määrää Andorrassa? Entä osaako joku kertoa, miksi kiintiö on suurempi Saksassa?

2. "Etiikka ei todellakaan ole vahvin alueeni, mutta koetan silti keksiä jotain vastattavaa."

En minä tässä mitään kovin teoreettista osaamista ole pyrkinytkään penäämään. Sanoisin kuitenkin, että etiikka on hyvin tärkeä asia politiikkaa tehtäessä, ja poliittinen tämä sinun blogisikin vaikuttaa paljolti olevan.

"Humaanista näkökulmasta tällaisia perusteita löytyy varmasti, jos ajatellaan humanitaarista suojaa kaipaavien ihmisten kotimaiden jopa kuolemanvaarallisia oloja (uskonnolliset ja poliittiset vainot). Ne eivät ole koskaan toimineet kyllin vahvoina perusteina minulle. Yksinkertaisesti Suomen ei ole mahdollista syytää rahaa kehitysapuun. Sen lisäksi meidän ei ole mahdollista vastaanottaa huoltosuhdettamme entuudestaankin vahingoittavaa määrää ihmisiä humanitaarisista syistä."

Katsohan Suomea ja suomalaisia hieman. Eikö täällä ole aika monella aika hyvät olot? Mitä se tarkoittaa, ettei ole mahdollista syytää rahaa kehitysapuun? Toki monella suomalaisellakin on huonot olot, mutta nähdäkseni kokonaisuudessaan Suomessa on sen verran paljon varoja, että niitä riittäisi sekä suomalaisten että joidenkin ulkomaalaistaustaisten hyvinvoinnin turvaamiseksi - mikäli varoja jaettaisiin oikein. Tietysti minusta on myös hyvin omituista ajatella, että resursseja tulisi ylipäätään ensisijaisesti jakaa suomalaisille, mutta jos näin oletetaankin, varoja jää yhä jäljelle.


Suomella ei ole kovin merkittävää varallisuutta valtionvelan ollessa noin 44 % koko bruttokansantuotteesta. Velattomia valtioita maailmassa ei tosin taida kovin montaa olla, joten siltä kantilta ajateltuna kehitysapua ei liikkuisi latin latia minnekään päin. Kuten aiemmin kirjoitin, ei kehitysapu auta kuin sen aikaa, että lauma ylikansoittuneen kehitysmaan nälkäisiä ehtii syödä sinne lähetetyn kontillisen ruokaa. Nälkä tulee uudestaan ennen pitkää.

Järjettömän suuri osa kehitysmaiden asukkaista on ainoastaan monikansallisten, pääasiassa länsimaalaisten, avustusjärjestöjen ruoka-avun varassa. Tämä yhtälö on heikko ja lisäksi kehitysmaiden vuotuinen väestönkasvuprosentti on edelleen liian suuri. Inhimillisen kehityksen indeksi sitä vastoin on pieni. Se ei kasva, vaikka rahaa syydettäisiin kuinka paljon, koska valtaisan suuri potti päätyy vääriin käsiin. Valistus oikeansuuntaisesta perhekoosta ja koulutus maatalouteen taitaa kuulua kirkon lähetystyöhön, mutta sattuneesta syystä en tätäkään kannata.

Lisäksi suuret perhekoot (enkä tarkoita nyt isovanhempien kuulumista samoihin talouksiin) on osa monien kehitysmaiden kulttuuria, koska esimerkiksi ehkäisyä ei haluta käyttää uskonnollisista syistä tai siksi, että asiasta ei tiedetä mitään. Minusta olisi inhottavaa mennä muovaamaan vuosisatojen aikaista kulttuuria, kuten uskonpuhdistuksen yhteydessä tehtiin esimerkiksi Skandinaviassa, mutta valitettavasti se ja moni muu uudistus kolmannen maailman jokapäiväisessä elämänmenossa johtaisivat ennen pitkää positiivisempaan väestönkehitykseen ja kenties talouden elpymiseen - kunhan epäkelpo hallinto ei sitä estä. Niin raa'alta kuin se ilman muuta kuulostaakin, on totuus se, että kysynnän ja tarjonnan lain mukaan ylikansoittuminen helpottuisi ainoastaan ihmisväestön joukkotuholla.

Kehitysapu kuuluisi kutistaa nykyisestä syytämisestä murto-oaan niin kauan kun Suomessa leikataan sosiaali- ja terveysmenoja, julkisen sektorin terveyspalvelut kärsivät, leikkausjonot ovat kuukausia, sotaveteraaneilta pimitetään heille kuuluvia ja keräyksin saavutettuja korvauksia, työttömiä on tempputyöllisyys ja työvoimatoimiston kurssit huomioon otettuina varmasti yli 400 000 ja alle 20-vuotiaat korkeakouluopiskelijat velkaantuvat.

Lisäksi nykyisetkään maahanmuuttajat eivät integroidu kunnolla yhteiskuntaamme, koska resurssit eivät riitä kunnon sopeuttamisohjelmaan nytkään. Sen huomaa puutteellisesta kielitaidosta, korkeasta työttömyydestä, kulttuurien väkivaltaisesta yhteentörmäyksestä ja monesta muusta. Korkea työttömyys on selitetty useimmiten syyllistävään sävyyn suomalaisten haluttomuudella palkata maahamuuttajia ja tähänkin on tarjottu ratkaisumalleja. Yksi niistä on kantaväestön asennekasvatus, eli kiertoilmaisun takaa suomennettuna aivopesu.

Mikäli taas valitaan maahanmuuton supistamisen sijaan se toinen ja minusta ehdottoman väärä vaihtoehto, eli integrointitoimintaan ohjataan tulijoiden määrän kasvaessa aina vain lisää rahaa sekä resursseja esimerkiksi perustamalla lisää pakolaisten vastaanottokeskuksia ja rekrytoimalla aina vain lisää maahanmuuttokoordinaattoreita, on sekin raha joko lisää valtionvelkaa tai vielä todennäköisemmin pois jostain muualta.

Minun humaani käsitykseni ei hyväksy sitä, että täysin yli resurssien lapioitavan maahanmuuttajien massan (= ihmisiä, jotka eivät ole vielä oleskeluluvan tai turvapaikankaan saatuaan suomalaisia) vuoksi esimerkiksi kantaväestöön kuuluvat ja yhteiskuntaamme niska limassa rakentaneet vanhukset jäävät entistäkin heikommalle hoidolle. Meidän ajatuksissamme lienee se perustavaa laatua oleva ero, että koen suurimman huolen oman maamme kansalaisista ja asetan ne etusijalle.

Syynä on yksinkertaisesti se, että me olemme me. Suomalaiset itse ovat tuottaneet Suomeen palvelut, teollisuuden sekä kehittäneet sosiaalijärjestelmää tuleville sukupolville, ja me kaikki pidämme niitä käynnissä verorahoilla. Miksi siis hamstrata lisää ja lisää väkeä, koska huoltosuhteemme kärsii? Nimenomaan se johtaa suomalaisten vähäosaisten, kuten vanhusten, kehitysvammaisten ja pitkäaikaissairaiden saaman hoidon tason laskuun, palveluiden yksitäistämiseen ja ennen kaikkea palveluiden puuttumiseen alueittain. Viimeiseen kohtaan vaikuttaa keskittäminen (hätäkeskuksien määrän supistaminen, kuntaliitokset, kaupunkikeskeisyys yli päätään...), joka on nykypäivän säästökeino numero uno.

Syrjäkylällä asuva ja hoitoa sairauteensa tarvitseva eläkeläinen on lähinnä minun sydäntäni. Minusta on paitsi ironista, lähes sairasta, että Suomessa ajetaan surutta sairaita vanhuksia omilta asuinseuduiltaan kaupunkien betonikuutioihin, joissa toki on mahdollista saada hyvää hoitoa. Omaishoidon tuki sen sijaan on tiukassa ja kotiapulaisten saanti siinä ja tässä, etenkin pienemmillä paikkakunnilla, jotta siellä olisi vielä mahdollista viettää vanhoja päiviä. Samanaikaisesti kannetaan valtaisaa huolta siitä, kuinka käy tuhansien kilometrien päässä alkuasukasheimoille, joiden asuinseutuja ryöstökapitalistien suurhakkuut sun muut kutistavat. Näihin kohteisiin tungetaan mieluusti kehitysapua. Viis veisataan eläkeläismummosta, joka joutaa jonnekin kolhoosiin lukkojen taakse odottamaan kuolemaansa, joka onkin oikea onnenpäivä, koska yhteiskunta säästää hänenkin eläkkeen ja hoitokulujen verran.

Maahanmuuttokritiikki on perussuomalaisten poliittisesta kokonaisagendasta vain osa - suuri painoarvo on myös Suomen tuloerojen kutistamisella ja valtion virkojen ylisuurten palkkojen realisoinnissa tervettä järkeä vastaavalle tasolle.

Saanen sanoa, että omasta näkökulmastani monien maahanmuuttokriitikoiden ja perussuomalaisten kannattajien virhe on siinä, että he keskittävät paljon huomiotaan vääriin paikkoihin. Toki Suomessa on niin sanotusti omiakin ongelmia, muttei nähdäkseni enemmän apua Suomen ongelmatapauksiin saataisiin tasaisemmalla tulonjaolla kuin maahanmuuttopolitiikkaa kiristämällä. Tai vaikkei näin olisikaan, on minusta oikeudenmukaisempaa ottaa pois niiltä, joilla on varoja enemmän kuin he tarvitsevat, kuin niiltä, joiden varallisuus on paljon pienempää eli joiltakin ulkomaalaistaustaisilta.

"Kaikkein vähiten soisin pääsyn maahamme rikollisjoukolle."

Et tavoittanut sitä tausta-ajatusta, jota esimerkilläni hain. Siispä raotan sitä hieman. Entäpä jos alueen M ulkopuolellakin asuu ihmisiä? Sanotaan vielä ihan vain esimerkin vuoksi, että ulkopuolella asuvat ihmiset ovat melko kykenemättömiä puolustautumaan rikollisjoukkoa vastaan toisin kuin alueen M sisäpuolella elävät.

Minusta monet maahanmuuttokriitikot vaikuttavat unohtavan seikan, jota tällä esimerkillä pyrin korostamaan: jos tietyt ryhmät ovatkin vaarallisia, ovat he sitä todennäköisesti myös omissa maissaan. Minä en keksi perustelua sille, miksi lähtökohtaisesti kyseisten maiden kansalaisten tulisi maksaa siitä, että heidän maassaan asuu vaarallisia rikollisia tms. Mutta vaikka tämä otettaisiinkin oletukseksi, voidaan yhä miettiä, kenellä on parhaat resurssit kitkeä tällaista rikollisuutta, esimerkiksi Suomella vai jollakin kehitysmaalla?


Minä taas en edes halua keksiä mitään perusteluita sille, miksi muiden valtioiden kansalaisten, joilla ei ole rikollisjärjestöihin sekä keskenään alkukantaisesti sotiviin heimoihin/jengeihin osaa eikä arpaa, pitäisi joutua kärsimään, vieläpä vapaaehtoisesti JA vieläpä omassa maassaan. Toivottavasti et tarkoita sitä, että olisi rikollisjengien kitkemiseksi nykyistä tehokkaampi käytäntö soluttaa rikollista ainesta meille "poliisivaltioihin," koska täällä ne saataisiin todennäköisemmin kuriin.

Pitkässä juoksussa logiikka voikin kantaa hedelmää, mutta tässä ajassa tuhannet kantaväestön edustajat ovat joutuneet kärsimään. On myös mahdollista, ettei homma toimi. Maa-alue O, jonka alueella rikollisjärjestö on syntynyt ei tietenkään ole kaikkine kansalaisineen lähtökohtaisesti syypää rikollisuuteen, mutta vähemmän sitä on alue M, jolla ei ole mitään kosketuspintaa järjestöön. Aina voidaan tehdä oletuksia siitä, että M:n valtion O kanssa harrastama kaupankäynti ja M:n halpatyövoimavaltio-O:hon viemä teollisuus edistää lapsi- ja orjatyövoimaa tai vääriin käsiin päätyvä kehitysapu tukee despotiaa, mutta sitä ei varmastikaan tässä haettu.

"Toista valtiota ei kuitenkaan pidä asettaa maksumieheksi ja jopa syntipukiksi siitä, ettei toinen kykene rappiohallituksineen hoitamaan asioitaan niin kuin kuuluu. Tämä perustelu voi olla jo kulunut, mutta koska Suomi ei ollut kolonialismin aikakaudella sortamassa Afrikkaa, ei varsinkaan meidän kuuluisi kärsiä siitä taloudellisesti tai oman väestömme kustannuksella."

Tällainen ajattelu kummastuttaa minua kovin. Miksi henkilön A tulee kantaa vastuuta henkilön P tekemisistä ennemmin kuin henkilön B vain sillä perusteella, että henkilö A on sattunut syntymään tietyllä alueella, jolla henkilö P on myös syntynyt? Toinen kysymys: Eikö sinun mielestäsi ole eettistä syytä auttaa jotakuta siitä huolimatta, ettei ole tälle itse aiheuttanut ahdinkoa? Etkö jopa tuomitsisi henkilöä, joka ei yrittäisi auttaa hukkuvaa - vaikka tämä henkilö ei olisi itse saattanut hukkuvaa pulaan?


Kenenkään ei tietenkään _täydy_ kärsiä. Ei kenenkään tule olla velvoitettu siihen. Vallan monessa kolmannen valtakunnan kehitysmaassa asiat kuitenkin ovat perseellään ja joku joutuu aina kärsimään - luonnollisesti aina ne lähimpänä asuvat. Kärsimys ei pääty siihen, että kaikki vaikkapa nyt poliittisen vainon kohteena olevat ihmiset perheineen ja sivussa myös muut viattomat siviilit on kuljetettu pienissä erissä muualle päin maailmaa, yksinkertaisesti siitä syystä, että ajatus on absurdi. Eettinen syy auttamiseen ja kaikkiin pyrkimyksiin tietenkin löytyy, mutta siihen ne perusteet loppuvatkin.

Auttaminen tapahtuu nykyään väärällä tavalla. Yksilötasolla koulukiusaamiseen tunnutaan puuttuvan hieman samoin. Oppilas A:n ei haluta kärsivän oppilas P:n tekemisistä vain siksi, että molemmat ovat asuinalueensa vuoksi samassa koulussa Y. Usein ongelma ratkaistaan siten, että oppilas A sijoitetaan toiseen kouluun. Seuraavaksihan oppilas P valitsee itselleen uuden kohteen, joka saatetaan sijoittaa myös uuteen kouluun. Jos P:n ja kumppaneiden terrorisoimia oppilaita sijoitetaan koko ajan samaan oppilaitokseen Z, ei sielläkään riitä kapasiteettia loputtomasti, vaikka lähtöajatuksella pyritäänkin hyvään. Tarttis tehdä jotain. Oikeaoppinen ratkaisu olisi laittaa oppilas P ojennukseen.

Ulkopuoliset toimijat eivät kuitenkaan ole osoittautuneet toimiviksi vaihtoehdoiksi epäedullisen hallinnon kukistamiseksi. Mukana on ollut liian monta lusikkaa sopassa. Sillä, että niin Ranska, Englanti, Yhdysvallat, Venäjä (Neuvostoliitto) ja Kiina ovat historian saatossa tukeneet proxy-sotina käydyissä yhteenotoissa kukin omaa poliittista ideologiaansa vastaavaa osapuolta kohdevaltioissa, on saatu aikaan vain verenvuodatusta, eikä kovin toimivaa lopputulosta.

Helpointa olisi, jos aseet haudattaisiin John Lennon -henkisesti, koska sisällissotien syyt ovat typeryydessään lähes surkuhupaisia. Tällä haavaa ainoa keino antaa hetkellistä apua on humanitaarinen apu ja pakolaisuus, mutta ongelma ei tule koskaan ratkeamaan tällä tavalla. Sitä vastoin ongelmat leviävät globaaleiksi koskien lopulta vaikkapa meidän Suomemme kaltaista verrattain kaukaista valtiota, jolla ei ole tilanteeseen osaa eikä arpaa. Tätä ajatusta minä vastustan.

3. "Tästä tuli mieleen ajatus siitä, kuinka nykyaikainen etnisten vähemmistöjen suosiminen on vain yksi ja verrattain tuore esimerkki positiivisesta erityiskohtelusta. Kehitysvammaisten kohdalla käytäntöä on sovellettu jo iät ja ajat."

Mainiota! Tajusit pointtini.

"Kaikkiaan ihmisiä saatetaan eettisten perusteluiden nojalla samalle lähtöviivalle, jotta kaikkien olisi edes teoriassa mahdollista saavuttaa samanlainen sosioekonominen status yhteiskunnassamme. Toivottavasti tämä jalo ajatus kelpaa eettiseksi perusteluksi. Järjellinen peruste se ei kuitenkaan ole."

Tätä osuutta en lyhyesti sanottuna oikein ymmärrä. Voitko selittää?


Tarkoitin sitä, että positiivisen erityiskohtelun myötä kieltä osaamaton ja kulttuuria entuudestaan tuntematon pakolainen pyritään saamaan samalle lähtöviivalle antamalla turvapaikan myöntämisen jälkeen tukea ja koulutusta tätä varten. Yhdenvertaisuuslain mukaisesti kaikista, niin maahanmuuttajista kuin kantaväestöstäkin, halutaan saada tasaväkisiä kandidaatteja työnhaussa ja koulutusmahdollisuuksien edessä, jotta jokaisella yksilöllä olisi ihmisarvonsa nimissä mahdollisuus saavuttaa haluamansa sosiaaliekonominen status, eikä tämä mahdollisuus kariutuisi varsinkaan siihen, että yksilö olisi saanut jo alusta pitäen riittämätöntä ja/tai epätasa-arvoista koulutusta. Kaikenkaikkiaan uskon, että humanitaarinen maahanmuutto nykymittapuussaan on liian suurta työvoimatarpeelle, huoltosuhteelle ja viime kädessä kansantaloudelle.

"Jos väännän asian omia aikojani oikein nurinkuriseksi, niin käytän esimerkkinä vaikkapa itseäni. Minua ei olisi järkevää palkata asianajajaksi, koska en tiedä alasta tarpeeksi. Joku todella humaanin näkökulman omaava voisi kannattaa nimitystäni, koska kokee minun ansaitsevan mahdollisuuden ainoastaan ihmisarvoni vuoksi. Kenenkään muun kuin minun itseni tarkoitusta se ei kuitenkaan palvelisi."

Ehkä sinut voisi kuitenkin kouluttaa asianajajaksi? Ymmärtänen kuitenkin peruspointtisi. Kärjistetymmäksi esimerkiksi käynee se, ettei alaruumiista halvaantunutta ihmistä välttämättä kannata yrittää harjoituttaa maailmanluokan kilpajuoksijaksi. Ehkä kyseisen henkilön olisikin mahdollista kuntoutua, mutta hänelle olisi ympäristön näkökulmasta todella vaikeaa suoda täysin tasaveroista kohtelua kaikilla alueilla, kuten kilpajuoksussa. Mutta onko sinun tarkoituksesi verrata maahanmuuttajia tähän, vai kuinka? Joku maahanmuuttajahan voisi olla sinua helpompikin kouluttaa asianajajaksi Suomessa, mikäli hänellä olisi jo alasta kokemusta vanhastaan. Kieltä vain tarvitsisi opettaa.


Kouluttaminen, mutta tässä tapauksessa pikemminkin kouluttautuminen, on tietenkin asia erikseen, mutta jos katsotaan nykytilannetta, eli heikkoa juridiikan osaamistani, ei moisessa toiminnassa olisi mitään järkeä. Tarkoitin "oman tarkoitukseni palvelemisella" sitä, että minä tulisin hyvälle mielelle saatuani tarjottimella mahdollisuuden toimia asianajajana, mikäli näin haluaisin. Mikäli tarjolla on maahanmuuttaja, jolla on tarvittava juridinen koulutus, on hän ilman muuta ainoa järkevä vaihtoehto. Esimerkki oli hyvin heikko, mutta hyvä jos peruspointti kävi ilmi. En kuitenkaan tarkoittanut tällä kertaa maahanmuuttajia. Humaaneista syistä kaikille kuitenkin pyritään kohtelemaan mahdollisimman tasavertaisesti ja kaikki pyritään lähtökohtaisesti saamaan samalle lähtöviivalle eri yhteiskunnan osa-alueilla. Siinä ei ole mitään väärää.

Ja tosiaan - miksi suoda suomalaisille kehitysvammaisille parempaa kohtelua?


Kehitysvammainen ei mahda mitään sille, että hän on saanut synnynnäisen vamman, joka estää hänen toimimistaan joillain osa-alueilla. Hänen vanhempansa ja isovanhempansa ovat rakentaneet suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kovienkin olosuhteiden keskellä ja tämän johdosta hän on oikeutettu nauttimaan suomalaisesta erikoisterveydenhuollosta kotimaassaan siten, että hänen tarpeensa tulisi täytetyiksi. Tämä tarkoittaa huomioonottoa tilasuunnittelussa, omaishoidossa, sosiaalietuuksissa ja hoitoonohjauksessa. Monessa juuri näistä osa-alueista on parantamisen varaa. Tämä vaatii rahaa. Niputan tässä samaan huonompiosaisten joukkoon edelleen myös muulla tavoin pitkäaikaissairaat, mielenterveysongelmaiset ja vanhukset.

Veikkaan, että ajoit lähinnä takaa sitä, kuinka kannatan suomalaisille kehitysvammaisille parempaa kohtelua eettisistä syistä - onhan kehitysvammainen rajoitteisiinsa itse syytön. Samoin on kokemaansa sortoon syytön tietenkin myös sisällissodan runtelemaan valtioon syntynyt. Jos ei valtion A kehitysvammainen saisi tarvitsemaansa hoitoa ja palvelua synnyinmaastaan A vaan ainoa vaihtoehto olisi tavoitella sitä valtiosta B, joka on nihkeä myöntämään sitä omien apua tarvitsevien ja veroja maksavien kansalaisten kustannuksella, on siitä syyttäminen vain ja ainoastaan valtiota A - ei valtiota B. Sitä suuremmalla syyllä valtiota A on soimaaminen, mikäli sen intressit ovat korruptoituneessa sotilasdiktatuurissa, ydinohjelman kehittelyssä, nepotismissa, poliittisessa vainossa, rotusorrossa ja rahan keskittämisessä suljetulle eliitille. Tämä kaikki kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella.

Muistaakseni perustuslaissakin mainitaan melko selväsanaisesti se, että Suomen valtion velvollisuus on taata sen asukkailleen turva ja tarpeelliset palvelut. Näihin on tietenkin oikeutettu myös maahanmuuttaja varsinkin sitten, kun on saanut Suomen kansalaisuuden. Täytyy edelleen muistaa, ettei rahaa kasva puussa, eikä ylikansoitetun kolmannen maailman valtion B asukkaille löydy resursseja (tilaa, työtä, koulutusmahdollisuuksia) tai kapasiteettia integroitua määräänsä enempää.

Missään ei olisi mitään ongelmaa, jos nykyinen maahanmuuttajien - mukaanlukien turvapaikanhakijat, pakolaiset ja kaikki - määrä loisi jatkuvasti samassa tismalleen lineaarisessa suhteessa lisää työpaikkoja ja pitäisi huoltosuhteen edes ennallaan. Kyllä Suomeen pinta-alan puolesta mahtuu ihmisiä asumaan. Totuus on kuitenkin täysin toinen, eikä nykyisessä maahanmuuttopolitiikassa toimita sen mukaisesti.

Väännän vielä loppukaneetiksi sen, mitä haen takaa paljon hokemallani huoltosuhteella. Suurten ikäluokkien poistuessa työelämästä huoltosuhde laskee, koska eläkeläisistä tulee huollettavia. Huoltosuhdetta pyritään kohentamaan poliittisesti korrektin totuuden mukaan maahanmuutolla. Kysymys kuuluukin, että mitä tekee huoltosuhteelle luku- ja kirjoitustaidoton naismaahanmuuttaja, joka edustaa kulttuuria, jossa keskimääräinen perhekoko on Suomeen verrattuna moninkertainen? Hän tuo Suomeen mukanaan alaikäisiä lapsia (= huollettavia), on hyvin todennäköisesti itsekin vielä useita vuosia lähes yhtä soittoa äitiyslomalla (= itsekin huollettava) ja synnyttää jälkikasvua, jotka ovat 17-vuotiaiksi asti huollettavia.

Tällainen esimerkki on tänä päivänä melko tyypillinen. Ennen äitiä maahan lähetetään kuitenkin yksi lapsi, jonka ikä tarkistetaan hampaista. Yksikään maahanmuuttokoordinaattori ei taatusti neuvo integrointivaiheessa, että naisen tulisi jättää lapsia tekemättä. Suvaitsevaisena multikultturistina koordinaattori kunnioittaa tulijan kulttuuria viimeiseen asti. Tämä on vain yksi niistä vaietuista haasteista, jotka kuitenkin ovat tätä päivää. Eivät kehitysmaat tyhjästäkään ole ylikansoittuneita.

Emmekä me maahanmuuttokriitikot tyhjästä ole huolestuneita.

sunnuntaina, toukokuuta 02, 2010

Euroopan unioni puhaltaa yhteen, hiipuvaan, hiileen

Tässäpä juuri päättyneen vapun kunniaksi pieni laulunluritus kevyeksi avaukseksi.

Kreikka se lähti piiriin
Tinttan tanttan tallallei
Kreikka se lähti piiriin
Kreikka se lähti piiriin

Kenethän se Kreikka tahtoo?
Tinttan tanttan tallallei
Kenethän se Kreikka tahtoo?
Kenethän se Kreikka tahtoo?

Kreikka se tahtoo Suomen
Tinttan tanttan tallallei
Kreikka se tahtoo Suomen
Kreikka se tahtoo Suomen


Ei se 1,5 miljardia ole summa eikä mikään. Äkkiäkös me otamme tästä hieman lisää velkaa, jota saamme sitten syytää kreikkalaisille, jotka ovat tupeksineet oman taloutensa pahemman kerran muun muassa näistä syistä.

Kreikan valtio on perustanut vuosikymmenien varrella satoja komiteoita, joiden jäsenet eivät itsekään tiedä, mistä kokouksissa pitäisi päättää.

Yhden komitean tarkoituksena on esimerkiksi hoitaa Kopaisjärveä, joka kuivui jo 1930-luvulla.


Puolentoista miljardin summa ei ole vahvistettu, mutta Jyrki Kataisen mukaan tuo julkisuudessa ollut arvio on oikeansuuntainen. Morjens! No, ei se noin 44 prosenttia BKT:sta ole määrä eikä mikään velkarahasta puhuttaessa. Kyllä sitä passaa vielä kasvattaa, vaikka alun perin euroa perustettaessa oli lähtökohtana, ettei valtionvelka saisi olla bruttokansantuotteesta kolmea prosenttia enempää.

Tämä on tunnetusti toissijainen asia, mutta mainitaanpa silti:

Onko Suomen tukisumma Kreikalle liian suuri?
Tilanne tällä hetkellä:

* Kyllä 94%
* Ei 6%

Äänestys avattu: 1.5.2010 klo 14:19
Ääniä tähän mennessä: 46 668


Sanomattakin selvää, että perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on tätä hulluutta vastaan. Samoin on myös vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki.

Soinin mukaan Kreikalla ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa lainoja takaisin. Hän ennakoi Uuden Suomen haastattelussa, että ne tullaan antamaan anteeksi.


Noinhan kävi Haitinkin tapauksessa. Sen tietenkin ymmärtää täysin, koska maata kohtasi luonnonkatastrofi. Jos Kreikan talous on niin retuperällä kuin mitä se on, ei ole tosiaankaan mahdollista, että rahaa lapioivat valtiot saisivat omiaan takaisin minkäänlaisessa aikataulussa. Kreikka on lisäksi maksanut valtiovelastaan noin 7% korkoa sen ollessa Suomessa ja Saksassa kolmen prosentin tienoilla. Soinin ajatuksia on kattavammin täällä.

Mikään Vanhas-Masan suusta tuleva ei enää yllätä, mutta samoilla linjoilla hänkin oli valtionvelan kasvattamisen suhteen vielä peräti vajaa kolme kuukautta sitten. Nyttemmin hän on keksinyt, että valtionvelan kasvattaminen ja sen syytäminen kreikkalaisille onkin hyvää bisnestä! En ole minkään valtakunnan talousekspertti, mutta mikäli kurkistaa hieman tänne suuntaan, käy ilmi, ettei Kreikka ole Suomelle järin merkittävä kauppakumppani sen paremmin tuonnin kuin vienninkään osalta. Luonnollisesti Jyrki-boy Katainen komppaa ja selvittää tarkemmin sitä, miksi Kreikan avustaminen on kannattavaa juuri Suomelle.

Kataisen mukaan Suomi tekee lainajärjestelyllä voittoa muutamia kymmeniä miljoonia euroja, jos lainarahat saadaan Kreikalta takaisin. Voiton selittää se, että Suomi saa markkinoilta lainaa edullisemmalla korolla, kuin mitä Kreikalta perittävä korko on.


Kuten sanottua, on melkoisen epätodennäköistä, että Suomi tulee saamaan Kreikalta senttiäkään. Juuri tämänhetkiseen kurjaan taloustilanteeseen nähden avustus ei ole kovin kannattavaa meille. Suomi tulee saamaan koroista itselleen hyötyä vasta varsin pitkän ajan kuluttua.

Vanhaa toistaakseni on suomalaisista veronmaksajista turhauttavaa, että oman maamme kansalaiset ovat leipäjonossa ja tulonsiirtojen varassa, mutta noin jättikokoinen paketti rahaa löytyy raha-asiansa tupeksineen valtion avustamiseksi.

Odotan jo kauhulla sitä, millaisin keinoin tämä suuroperaatio saadaan valjastettua monikulttuurisuusideologian ajamiseen. Eero Heinäluoma osui tässä luonnollisesti naulan kantaan. Suomalaisten ärtymisen vuoksi Vanhanen kehoittanee alta aikayksikön kaikkia välttämään muukalaisvihamielisiä asenteita.

Euroopan unioni ei ole ainakaan taloudellinen eliittiliitto, ennemmin täysin päin vastoin. Jäseniksi on otettu Kreikan, Bulgarian ja Romanian kaltaisia hutilovaltioita, joista paljastuu vakavia kupruja.

- Päästäkseen euroon Kreikka kasvatti neljänneksellä bruttokansantuotettaan sisällyttämällä siihen harmaan talouden tulot eli salakuljetuksen, prostituution ja rahanpesun, Seppänen (ex-eurokansanedustaja Esko Seppänen, vas) tuhahtaa.


Morjens. Olisin EU:n kannalla edes jossain määrin, mikäli sen jäsenvaltiomäärä olisi pysytellyt suunnilleen vuoden 2004 tasolla. Vapaahkon liikkumisen johdosta Bulgarian ja Romanian romanit ovat Suomenkin riesana. Kuten Kreikan rahasotkussa, on humaanius järjen ja muiden - syyttömien - valtioiden edun edellä. Tuota pikaa Turkkikin on ongelmineen meidänkin kontollamme. Mitä seuraavaksi? Laajennetaan EU Keski-Aasiaan ja Välimeren eteläpuolelle?

Jos osat olisivat päinvastoin, kelpaisi taloudellinen avustus Kreikasta ja muista EMU-maista luonnollisesti myös Suomelle. Näin asia ei kuitenkaan ole, koska Kreikan vaikeudet johtuvat yksinomaan kurjasta talouspolitiikasta. Valitettavasti Suomen lienee Stefan Wallinin (rkp) mukaisesti järkevintä hoitaa omaa taloutta kuntoon korottamalla joitain veroja. Muistuuko itse kullekin mieleen päätökset suurista verohelpotuksista suurituloisille? Entä päätökset ALV:n alennuksista? Jättikokoiset maatalouden tuet?

Siinäpä hieman pähkinää purtavaksi.

Nyt meni kuppi nurin

Saatiinpa taas vaihteeksi olla soittelemassa poliiseita edellisyönä, kun joku iloinen vapunviettäjä yritti tulla taloyhtiömme rappukäytävään ryminästä päätellen oven läpi. Aavistuksemme kävi toteen, koska seuraavaksi kuului jumalaton rysäys, eli sälli meni ja särki ulko-oven lasin. Tässä vaiheessa tietenkin pelotti, että kaveri tulee rappukäytävään riehumaan, koska asumme ensimmäisessä asunnossa ja vaimokkeeni soitteli tinanapeille. Minä menin heitä vastaan ulos ja kerroin sen mitä tiedän. Karkuunhan mokoma tietenkin oli luikkinut ja sille asialle ei tietenkään mitään mahda. Taloyhtiön piikkiin menee uusi ja kallis ikkunalasi ihan turhan tähden.

Kävin päivemmällä kaupoilla ja Musapörssinkin ikkuna on kokenut saman kohtalon. Tänä vappuna homma meni useaa edellisvuotta pahemmin yli äyräiden, sillä laitettiinhan Jalasjärvellä muuan vapunvieton päätteeksi ihminen kylmäksikin. Normaalia idioottien koheltamista, pahoinpitelyitä ja sen sellaista, sattui siellä sun täällä perinteiseen malliin. Mahtoiko kolea sää sitten saada suomalaiset idiootit jopa tavanomaistakin enemmän pois raiteiltaan?

Joka tapauksessa äsköisellä kauppareissulla mitta tuli täyteen, kun katselin joka ikistä seinää koristavia bommailuita, muuta joutavaa sotkemista, kadunvarsia koristavia roskakasoja, särjettyjä paikkoja ja koiranpaskoja. Spraymaalitöherryksiltä eivät ole välttyneet edes asuinrakennukset. Minkä saatanan takia joka paikka pitää aina sotkea ja särkeä? Synnyinkuntani Muuramen vitsaus on paikalliset koltiaiset, jotka särkevät järjestään kaikki katulamppujen kuvut, jotka vaan sattuvat saamaan silmiinsä.

Sananen tulesta. Muuramen K-marketin jätteidenkeräyspiste poltettiin jokunen vuosi sitten pariinkin otteeseen. En jaksa uskoa, että tämä on käynyt vahingossa. Koulukeskuksessamme oli käytävän seinällä hälytyspainike, jota painamalla paloasemalla tapahtuu automaattihälytys. Eiköhän lähes joka lukuvuosi joku vitunaikainen nulikka koettanut olla kova jätkä ja tehdä aiheettoman hälytyksen siitäkin huolimatta, että kaikki tietävät siitä tulevan melko runsaat sakot. Kuinka tyhmiä nuo ihmisperseet äpärät voivat olla? Nyrkkiä saisivat maistaa jokainen.

Asuin ennen Jyväskylän Keltinmäessä, jossa nilkit kunnostautuivat hajottamalla linja-autopysäkkien lasiset seinät sitä mukaa kun korjausmiehet ehtivät laittamaan uudet edellisviikonloppuna piripäissään rikottujen tilalle. Muistaakseni kaupunki päätti lopulta olla uusimatta lasituksia, koska ne tultaisiin kuitenkin rikkomaan alta aikayksikön. Kiltit veronmaksajat eivät saaneet enää nauttia mukavista lasiseinäisistä linja-autopysäkeistä.

Tästä on kiittäminen keskenkasvuisia vitun räkänokkia, joita pitäisi pyörittää niskavilloista pitkin asfalttia. Kyseessä on joukko kurin ja asennekasvatuksen puutteen johdosta kieroon kasvaneita paskaläjiä, jotka ovat jo lapsesta asti täysiä häviäjiä. Heistä ei tule koskaan olemaan kenellekään tai yhteiskunnalle mitään hyötyä, mutta senkin edestä riesaa ja vittuuntumisen aihetta. Kukaan ei tykkäisi huonoa, jos nämä rakkarit piestäisiin hengiltä. Säälittäviä ali-ihmisiä, joita kukaan ei kaipaa pilaamaan kunniallisten kansalaisten rauhallista elämää.

Olen ilmaissut vastustukseni perusteettomalle väkivallalle, mutta en osaa suositella muuta kuin perinpohjaista turpasaunaa ja korjauslaskua näille äpäröille, jotta he oppisivat olemaan niin kuin kuuluukin. Persläpien ali-ihmisten järjenjuoksuun ei tietenkään noin vain vaikuteta, mutta ainakin nilkit saisivat kärsiä kunnolla idiotismistaan. On mahdottoman surullista, että kunnon kansalaisten pulittamista verorahoista kustannetaan asutuskeskuksiin kaikenlaisia viihtyisyyttä lisääviä kivoja juttuja, jotta kansalaiset saisivat nauttia asuinympäristöstään.

Eiköhän seuraavaksi tule pari nyrkillä tapettavaa räkänokkaa särkemään valaisimet ja potki joutessaan ulkoilureitin varrelle asetetut roska-astiat tohjoksi. Seuraavaksi reitille astuu lenkkeilijöitä, jotka ovat tavan takaa yhtä vitunaikaisen tyhmiä ja kylvävät maan karkkipapereilla, röökiaskeilla, pullonsirpaleilla ja pizzalaatikoilla. Kiltit ja kunnolliset veronmaksajat eivät saa nauttia viihtyisästä ulkoilureitistä ja pimeässä joku saattaa vaikkapa kaatua sekä loukata itsensä. Niin ikään Muuramessa tulevaisuuden toivomme harrastivat nimittäin myös sitä, että ruovittivat moponrotiskoillaan kevyen liikenteen väylät mustalle muralle sekä täyteen monttuja, joihin hämärässä lenkkeilevä saattaa vaikkapa nyrjäyttää nilkkansa. Eihän tämä tietenkään juolahda lippa vinossa isin ostamaa skootteria kurittavan vitun räkänokan ajatusmaailmaan.

Avopuolisoni entisessä asuinpaikassa, Pietarsaaressa, sijaitsee Koulupuisto-niminen mukava virkistysalue (Skolparken), jossa kaupunkilaisten olisi mukavaa kokoontua viettämään aikaa vaikkapa hämäränkin aikaan. Eiköhän sielläkin kuvaan astuneet nuoruuden tarmo ja puiston valaisimet kivitettiin tuusannuuskaksi.

En malta olla mainitsematta, ettei minulla, puolisollani, siskollani tai ystäväpiirilläni ole koskaan ollut hinkua tehdä ilkeyttä, vaikka olisimme olleet humalassa kaupungilla. Emme saa kukaan kicksejä siitä, että sotkisimme bussipysäkkien seiniä tai roskakatoksia spraymaalilla. Ehkäpä kaikenmaailman kusipäisistä pikkunilkeistä lähtee moinen hinku ihan rehdillä pieksännällä. Ken vitsaa säästää, hän lastansa vihaa.