keskiviikkona, heinäkuuta 28, 2010

Neste Ralli - ihanan kallista lystiä

Ilmoitan olevani pitkän linjan ralliautoilufani sen turhanpäiväisyydestä huolimatta. Onhan toki turhauttavaa ja hupaisaa, että samalla, kun ihmiskunta on huolissaan saasteiden vaikutuksesta ilmastoon, järjestetään maapallolla tuhansittain moottoriurheilukilpailuita. Tractor pulling on niistä kenties äkkiseltään joutavanpäiväisin ilmansaastuttaja.

Puolustaudun sillä, että lähes joka asia onnistutaan kääntämään tarpeettomaksi ja turhanpäiväiseksi, jos oikein yritetään. Hieman isoisäni retoriikkaa myötäillen on turhaa, että miksi nuo tuolla Barcelonassa juoksevat hiki hatussa? Ehtiihän sitä kävellenkin ja matkalla voi juoda sumpit. Jos nyt nimittäin yli päätään on tarpeen kirmata jotain tiettyä rataa pitkin.

Kirjoitin tämän tekstin lähes kokonaan tarkalleen vuosi sitten, eli vuoden 2009 Neste Oil Rallin kynnyksellä. Onnekseni en - syystä tai toisesta - julkaissut tätä vielä silloin, koska tämänvuotiseen tapahtumaan on tullut pari verenpainetta entisestäänkin kasvattavaa muutosta edellisvuosiin nähden.

Linkin takaa pääsee tarkastelemaan, että kuinka mielikuvituksellista oheishärdelliä tämänvuotisen rallin yhteyteen on onnistuttu keksimään.

Juhlavuoden RallyShow heittää MM-kuskeille ainutlaatuisen haasteen: kauko-ohjattavien nitromonstereiden ohjaimissa selvitetään kuka on nopein, ennen kuin itse kisa on edes alkanut!


Siinä nyt yksi esimerkki.

Fanina minua vituttaa, kuinka mahdottoman kalliiksi, tehostetuksi ja muka katsojaystävällisemmäksi bisnekseksi Neste Ralli on viime vuosina mennyt aina vain enemmän. Minua, katsojana, ei ainakaan riemastuta pätkääkään, että erikoiskokeita on enää kymmenkunta, joista osa ajetaan kahteen kertaan, jottei rahaa ja vaivaa reitin järjestämiseen tarvitsisi nähdä yhtään enempää kuin minimimäärä.

Olennaisin tekijä erikoiskokeiden järjestämisessä on tietenkin eri alueiden kyläyhdistykset, joiden motivaation lannistumisella lienee osansa asiassa? Tiedä häntä. Erikoiskokeiden määrän kutistuttua viimeisen kymmenen vuoden aikana kuin pyy maailmanlopun edellä, on itse tapahtuma typistetty vain kaksipäiväiseksi lukuunottamatta torstai-iltaista yleisöerikoiskoetta.

Ennen muinoin, vanhoina hyvinä aikoina (ah), rallin keskuksena toimi juuri tänä vuonna yleisöerikoiskokeena toimiva Laajavuoren alue. Siellä mekin kävimme kaverini kanssa valokuvaamassa autoja, pyytämässä kuljettajilta nimikirjoituksia ja katselemassa näytteille tai myytäväksi asetettuja tavaroita. Ajatelkaa: meidän ei tarvinnut maksaa kymmentä (10) euroa, jotta pääsimme edes katsomaan asioita, joita olisimme voineet halutessamme ostaa. Nykyäänhän pääsystä tuonne Paviljongin megaüberalueelle, jossa kaikki myyntikojut sijaitsevat, joutuu erikseen maksamaan.

Kisakeskuksen siirryttyä Paviljongille lipun hinta oli viisi euroa. Viime vuodesta alkaen kertalippu on ollut seitsemän euroa, mutta ihmeekseni palkintojenjakoa pääsi seuraamaan sunnuntaina ilmaiseksi. Tänä vuonna Paviljonki-rannekkeen hinta on kympin. Tällä kehityksellä pääsymaksu on parin vuoden kuluttua 12 euroa, viiden vuoden päästä 15 euroa.

Joudut siis ostamaan pääsylipun, että pääset ostamaan vaikkapa tolkuttoman hintaisen Citroën-fanituotteen. Minusta tässä ahnehtimisessa on jotain todella etovaa, eikä vähiten siksi, että aikoinaan kaikesta itse rallin ajamiseen liittymättömästä pääsi nauttimaan ilmaiseksi. Eihän se ole tyhmä, joka pyytää vaan se, joka maksaa. Harri Rovanperän ja Richard Burnsin (R.I.P) pakeille pääsimme kuitenkin aikoinaan maksamattakin.

Ennen muinoin, ainakin vielä vuonna 2004, niin sanottu shakedown-erikoiskoe, eli "viimeinen voitelu" kisaa varten, ajettiin Laajavuoressa ja sitä pääsi katselemaan ilmaiseksi. Eihän se kuulunut itse kilpailuun. Arvatkaapa vain pääseekö enää? Shakedown järjestetään Muuramen Rannankylällä ja pätkää katsomaan peritään kymmenen (10) euron pääsymaksu, joka ei siis jää kuin viisi euroa itse erikoiskokeiden pääsylipuista.

Tänä vuonna pääsylippujen hinta vaihtelee 15 ja 22 euron välillä, riippuen siitä, tullaanko sama erikoiskoe ajamaan vielä toistamiseen, eli onko olemassa sellainen mahdollisuus, että turistit jäävätkin hengailemaan erikoiskokeen varteen odottaen uusintakierrosta. Tämän johdosta ensimmäisen erikoiskokeen, vaikkapa nyt Leustu 1:n (jota aiomme itse mennä katsomaan) lippujen hinta on 22 euroa tsibale. Hintoja ja koko ohjelmaa voipi tiirailla täältä.

Kuten kehitys on jo kymmenen vuotta ollut, on tämänvuotinen ralli jälleen kutistetuin, tehostetuin ja säälittävin koskaan. Ruhtinaalliset 15 erikoiskoetta, joista neljä muodostuu kahdesta kahteen kertaan ajetusta yleisö-ek:sta, eli Laajavuoren ja Himoksen pätkistä. Kolme pätkistä ajetaan vain kertaalleen.

Koko touhusta tulee mieleen yökerhot parhaimpina (tai pahimpina) iltoina. Toisinaan saat maksaa seitsemän euroa, että saat edes asettautua istumaan sisätiloihin. Viiden euron sisäänpääsymaksu ja kahden euron eteispalvelumaksu, eli narikka. Jos mieli tekee juotavaa, on kukkaroa toki jälleen raotettava ja oluttuopilla on hintaa hyvässä lykyssä viitisen euroa, ellet omista erikseen vajaan kympin maksavaa tarjouskorttia. Sillä saatat saada hintaan pudotusta jopa euron, mikäli olet sattunut paikalle oikeaan kellonaikaan...

Niin tai näin, päätarkoitus Neste Rallissa ei ole enää rallikilpailu. Kilvanajo itsessään on sivujuonne kokonaisuudessa. Tapahtuma on eurojen kiilto silmissä tehostettu ja keskitetty megalomaaninen luksushäppeningi, jossa turisteilta koetetaan nyhtää mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman suuren voiton saavuttamiseksi. Samalla onnistutaan vähitellen tappamaan se viimeinenkin into meiltä, jotka olemme kiertäneet katsomassa erikoiskokeita silloin, kun tapahtumakin oli vielä Rally of the 1000 Lakes, eikä mitään kaupallista paskaa.

Into ei ole kuitenkaan tyystin ehtynyt, koska 15 euron pääsymaksusta huolimatta kävimme katsomassa viime vuonna porukalla yhden erikoiskokeen ja samat aikomukset ovat tänä vuonnakin. Ei käy kieltäminen, etteivätkö ohi kiitävät ja soraa lennättävät huippukuljettajat vielä innostaisi lähtemään metsätaipaleen varrelle, koska juuri siellä se tunnelma on vielä toistaiseksi aidoimmillaan.

Lapsuudessani erikoiskokeita oli pitkästi kolmatta ellei neljättäkin kymmentä, eikä mitään niistä ajettu kahteen kertaan. Ainoan poikkeuksen tekivät kenties Harjun ja Laajavuoren pienemmät erikoiskokeet. Etähuoltoparkkeja oli tietääkseni Jämsässä ja Tampereenkin suunnalla rallireitin kiertäessä huomattavasti itse kisakeskuksesta loitompana.

Toista on nykyään, kun koko tapahtuma tuodaan aina vain lähemmäksi Jyväskylää. Tuota pikaa ollaan tilanteessa, ettei "rallissa" ajeta kuin Killerin yleisöerikoiskoe parin päivän aikana 25 kertaa, jotta homma olisi mahdollisimman keskitettyä ja tehostettua. Jokainen katsoja on näin ollen pakon edestä kaikkien ylihintaisten oheistuotteiden sekä virvokkeiden välittömässä läheisyydessä.

Eikä siinä vielä kaikki!

Jos ei rahatilanne mahdollistanut muutama vuosi sitten erikoiskokeille menoa, kykeni tilanteiden tasalla pysymään seuraamalla Yleisradion televisiolähetyksiä kolmisen kertaa päivässä. En ole laisinkaan yllättynyt, että tämä ei onnistu enää, sillä televisiointioikeudet ovat MTV3:lla, joka näyttää tietenkin lähes kaikki rallilähetyksensä maksulliselta MTV3 MAX -kanavaltaan.

Viime vuonna päätin kuitenkin köyhtyä pitkin hampain vajaan kympin, jotta pääsin katsomaan rallilähetyksiä alituisesti pätkivästä netti-tv:stä. Kerran päivässä Maikkari vaivautui näyttämään yhden puolen tunnin mittaisen koosteen ihan normikanavaltaan, joka oli toki sangen jalo teko. Onneksi on sentään vielä radiolähetykset, mutta kohta olemme etuoikeutettuja maksamaan mediamaksun, jottemme pääsisi vahingossakaan nauttimaan rallitunnelmista (tai mistään muustakaan) tyystin maksamatta.

Olen kirjoittanut jo tuhannesti aiemminkin siitä, millaisen karhunpalveluksen kehitys ja kaiken näennäinen parantaminen sekä helpottaminen on loppupeleissä tehnyt yhteiskunnalle. Sama pätee ralliasiassakin. Autojen kehityksen kustannukset ja kansainvälisen autoliiton (FIA) ahnehtiminen osallistumismaksuissa on supistanut tehdastallien, osakilpailuiden, erikoiskokeiden sekä osallistujien määrää lähelle sellaista pistettä, ettei ketään kohta kiinnosta koko touhu.

Siellä vuosituhannen vaihteen paikkeilla oltiin vielä jossain määrin niissä aiemmin mainitsemissani vanhoissa hyvissä ajoissa, koska mukana oli vielä nykyisten kahden merkin, Fordin ja Citroënin, lisäksi täydellä kalustolla Mitsubishi, Peugeot, Hyundai sekä Toyota. Tähän päivään tultaessa nuo tallit ovat joutuneet vetäytymään koko touhusta sen hintavuuden vuoksi, eikä heitä voi toki tästä moittiakaan.

Jyväskylän keskustassa asuvilta, kuten meikäläiseltä, penätään todennäköisesti tuota pikaa rappukäytävässä pääsymaksua, jotta pääsee edes hengittämään virallista © Neste Ralli® -tunnelmaa™. Saattaahan ralliautoja päästä näkemään siirtymätaipaleella veloituksetta kauppareissullaan. Tämä riski minimoidaan sillä, että tulevaisuudessa rallia ajettaneen se 20-25 "erikoiskoetta" Killeriä ympäri ja siirtymäreitti Paviljongille on näin mahdollisimman lyhyt.

Tänä päivänä Hesburgerin kerrosaterian hinta on liki 7 €, eli kutakuinkin saman verran kuin Hesburgerin lippulaiva mega-ateria oli muutama vuosi sitten. Rallien aikaan kyseinen ravintolaketju intoutui tarjoamaan ainakin viime vuonna Rally Mealin (ralliateria), joka sisälsi kerrosaterian ja juustohampurilaisen 9 € hintaan.

Säästöä normaalihintoihin tuli viime vuoden hinnoilla ruhtinaalliset 60 senttiä. Gosh.

Etenkin ulkomaalaiset rallituristit ovat pääasiassa rikkaita, koska ovat ylipäätään kustantaneet itsensä tänne. Heidän yllään oli Paviljongilla kannattamansa tallin asusteita paidoista, lippalakeista ja lipuista lähtien. Muutamalle raavaalle miehelle ei siis ole konsti eikä mikään ruokkia itseään vaikkapa ostamalla neljä moista Rally Mealia hintaan 36 €. Itse brändistä Rally Meal™ he ovat jo ihan pähkinöinä.

Maailman parhaiten järjestetyn rallin tittelin useampaankin kertaan ottanut tapahtuma houkuttelee sankoin joukoin turisteja ympäri Eurooppaa jatkossakin ja valtaosa heistä on varsin maksukykyisiä. Kukaan ei myöskään pakota meitä paikallisia ravitsemaan itseämme rallihenkeen tituleeratuilla tuotteilla. En muista kymmenen vuoden takaista aikaa niin mahdottoman hyvin, että osaisin sanoa, oliko erityisiä rallien henkeen nimettyjä ruoka-annoksia tarjolla.

Itse kilvanajotapahtuma antaa eri palvelusektoreille mahdollisuuden nimetä hyödykkeitään asiaankuuluvan trendikkäästi ja kasvattaen niiden markkinointiarvoa. Eipä heitäkään voi tästä moittia.

Kharma järjestää ralliviikolla jos jonkunlaista trendikästä tapahtumaa ja itse tapahtuman päätösbileet, jotka on nimetty OFFICIAL RED BULL® RALLY AFTER PARTYiksi.

Keskustassa on rallikahvila, joka kauppaa erityistä rallileivosta™. Kyllä taas viedään turisteja kuin pässejä narussa, kun hemmotellut pikkuräkänokat Mikko Hirvonen™ -lippalakeissaan ruikuttavat isiä ostamaan rallileivoksen™.

Asiaan tutustumatta ennustan, että kyseessä on ihan normivehnänen, jonka päälle on taiteiltu mustasta ja valkoisesta kuorrutteesta ruutulippukuvio. Voilá! The ultimate and the most official rallileivos™ has been born!

Esimerkkejä piisaa, mutta mainittakoon vielä se, että Sokos Hotel Alexandra on tämän reilun viikon ajan HQ Hotelli Alexandra. The Headquarters! Voi morjens sanon minä.

Kylliksi riihikuivaa omaava Subarun logolla varustettuun popliinitakkiin sonnustautunut keskieurooppalainen rallituristi voi hyvinkin varata seurueelleen sikahintaiset "Rally Turbo Suitet" jyväskyläläisestä huippuhotellista vaivautumatta tutkimaan edullisempia vaihtoehtoja. Turistien määrä koko jyvässeudulla on onneksi rallien aikaan niin valtaisa, että yksi sun toinenkin majoituspalveluiden tarjoaja hyötyy tapahtumasta rutkasti paremmin kuin yhtenäkään muuna viikonloppuna.

Tapahtuma siis on tuonut joka vuosi kaupungin ympäristöön miljoonittain rahaa, maksajana myös FIA, mutta keksin nopeasti monta indikaattoria, joiden mukaan homma saattaakin pian kääntyä kokonaisuudessaan tappion puolelle.

Liikenne on tänä reilun viikon ajanjaksona aivan holtitonta. On roppakaupalla ylinopeuksia ja rattijuopumuksia, jotka aiheuttavat ruuhkiin yhdistettynä vaaratilanteita sekä liikenneonnettomuuksia. Kaupungilla sattuu suuremmissa määrin pahoinpitelyitä ja omaisuusrikoksia. Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä, paikalliset asukkaat kärsivät meluhaitoista, karmeasta roskaamisesta (jonka huomaa jo heti näin keskiviikkona), lasinsirpaleista, kusesta sekä oksennuksista sun muusta pitkin kävelyteitä ja nurkkapieliä.

Toivottavasti en löydä itseäni parin vuoden päästä istuskelemasta suuresti paheksumieni kadunvaltaajien seurasta, vaikka nämä lieveilmiöt vituttavatkin. Saa nähdä, vaikka hipit keksisivät vallata tällä kertaa meidän kotikatumme. Tiesulut vaativat turhan päiten muutoinkin rajallisia poliisivoimia.

Rallitouhua tekisi mieli boikotoida edellä mainitusta kilometrin mittaisesta vuodatuksesta johtuen vähintään siten, että seuraan tapahtumia ainoastaan radiosta ja teksti-tv:stä. Tämä tosin käy helposti, koska muu ei ole lisämaksutta enää muutoinkaan mahdollista.

Ei, nämä ralliviikonlopun tienoon lieveilmiöt eivät ole alkaneet ottaa minua päähän vasta nyt vaan olen tiedostanut ne aina. Kenties asia on konkretisoitunut muutettuamme keskustaan - tosin jo ennen viimevuotisia ralleja. Hieman minua huoletti ripustaa äsken pyykkejä parvekkeelle kuivumaan, koska ei sitä koskaan tiedä, vaikka joku keksii viskata jotain törkyä parvekkeellemme. Myös edellä mainittu turistien ja paikallisen väestön entistäkin laajamittaisempi mökästys vituttaa jo etukäteen.

Iloitsen joka tapauksessa siitä, että rallia ajetaan Suomessa vielä useana seuraavanakin vuonna. Toivon, että keskuspaikkana pysyy se aito, ainoa ja oikea, eli Jyväskylä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä tähän palautetta, joka voi olla aivan mitä vain mielessäsi liikkuu. Kaikki luetaan ja noteerataan - niin ruusut kuin risutkin.