Annos Fifth Gearia, 2 Fast and 2 Furiousia ja/tai Need For Speediä tekevät tehtävänsä nopeista autoista innostuneisiin nuorukaisiin. Ajokortti-iän lähestyessä tietämys tarjolla olevien ajopelien tehomääristä sekä niihin saatavista tuningvarusteista lisääntyy ja nälkä kasvaa nopeammin kuin kupu vetää. Lopulta alla on se budjettiin mitoitettu unelma-auto, jolla kelpaa kyyditä kavereita sekä kenties hyvännäköisiä autoista tykkääviä nuoria naisia.
Kyydissä istuvien ei tarvitse välttämättä edes stereotyyppisesti yllyttää posottamaan ylinopeutta vaan tarve moiseen saattaa tulla kuin itsestään silloin kun ihanteellisen auton on saanut hankittua. Lisänä saattavat olla vielä reilun kokoiset kevytmetallivanteet, spoileri, helmalevikkeet, efektori ja lisävalot. Ainoa mikä puuttuu on ajokokemus.
Sunnuntaipäivän aikana on mietityttänyt sekä surettanut tässä Jyväskylän liepeillä, Kirrissä, edellisyönä sattunut ja kaksi henkeä vaatinut raju ulosajo. Yksikään kyytiläisistä ei ainakaan tiettävästi ollut tuttavapiiriä, mutta nämä uutiset pistävät aina miettimään etenkin, mikäli onnettomuus on ensimmäinen asia, jonka lukee klikattuaan itsensä uutissivustoille.
Eipä ole aikaakaan, kun kirjoitin siitä, kuinka useilla autoilevilla miehillä on haaveissa mahdollisimman tehokas auto, jollaiselle ei ole tämän maan nopeusrajoitukset huomioon otettuina mitään järkevää perustetta. Nykyään sellaisen saa hankittua vaikkapa Saksasta tuotuna varsin edullisesti, mutta useammassa vanhemmassa yksilössä noin 200 hevosvoiman kylkiäisenä on hankala ohjattavuus.
Kävin uteliaana paskiaisena katsastamassa onnettomuuspaikan ja mikäli olisin osannut yhdistää tien nimen oikein, olisin voinut osata veikata sen sijainnin tismalleen oikein. Tieosuudella on jyrkkiä mäkiä sekä melko kiperiä mutkia. Paikka oli näistä nyppylöistä kenties jyrkin ja sitä seuraa loiva vasemmalle kaartuva mutka. Olen jo vuosikausia sitten katsonut tuota pätkää ja tuuminut, ettei liian suurella tilannenopeudella ole hyvää jälkeä luvassa. Lisäksi tie oli juuri päällystetty ja sateella tai syysyön kostealla sekä kolealla kelillä yllättävän liukas.
Harjanteen kohdalle tultaessa auto kevenee vähänkään liian suurella nopeudella kummasti ja sitä mukaa pienenevät hallintamahdollisuudet etenkin liukkaalla asfaltilla. Eiväthän ralliautot muuten mäennyppylöiden kohdalta ilmaan singahtaisi. Hallinnan menetyksen jälkeen auto on pyörinyt useita kertoja katon kautta ympäri niin pitkälle peltoa, ettei laonneen viljan takaa nähnyt iltahämärässä kuin hiljaiseksi vetävän kynttilämeren sekä surevia nuoria. Tällä kertaa he eivät surreet sitä, etteivät mahtuneet lähipiirin komeimman sekä tehokkaimman tuningauton kyytiin.
Minä en ole mikään Jeesus tässä asiassa. Olen saanut yhdet sakot (STOP-merkin huomiotta jättäminen) ja kolaroinut ensimmäisen autoni kaksi viikkoa ajokortin saannin jälkeen. Tämä tapahtui soratiellä 50 km/h vauhdissa, eikä itselleni käynyt kuinkaan. 2000 euron korjauslasku päin puita menneen ajopelin kunnostamiseen sen sijaan laittoi kummasti malttia takaraivoon. Kantapään kautta asioita ei mielellään oppisi, mutta ilmeisesti se kuuluu ihmisen perusluonteeseen.
Hyvä ystäväni ei päässyt yhtä helpolla vaan menehtyi tolkuttomasta ylinopeudesta johtuneessa kolarissa vain 18-vuotiaana. Viime aikoina nuorten onnettomuudet ovat tuntuneet yleistyneen dramaattisesti, mutta pelkät otsikot lehtien kansissa eivät valitettavasti riitä hillitsemään menohaluja. Niin ikään valitettavaa on, kuinka ainoa riittävän suuri "paukku" tuntuu olevan onnettomuus lähipiirissä. Meidän kaveriporukallemme Iivarin (nimi muutettu) onnettomuus oli juuri sellainen tapaus, joka varmasti kevensi jokaisen kaasujalkaa.
Olen melko vakuuttunut, ettei tilannetta korjaa peltipoliisit tai nopeusrajoitusten laskeminen. 80 km/h lätkä on myös yhdentekevä niin kauan kun kukaan ei aja perässä. Joku onnistuu aina purkamaan ajokistaan nopeusrajoittimen, mikäli sellaisia aletaan jakamaan alkolukon tavoin. Täysin yhdentekevää on myös alkaa kieltää alle 18-vuotiailta Need For Speedin tai Richard Burns Rallyn pelaaminen. Ihmisen perusluonteeseen kuulunee uhmakkuuden lisäksi myös tarve vaihtaa maisemaa mahdollisimman rivakasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jätä tähän palautetta, joka voi olla aivan mitä vain mielessäsi liikkuu. Kaikki luetaan ja noteerataan - niin ruusut kuin risutkin.